KAKO PREPOZNATI DOBROG LIČNOG TRENERA
Evo šta
bi trebalo zapamtiti:
-mnogi treneri svojim
klijentima zadaju programe sa vežbama koje oni sami nikad nisu oprobali. Iako
je izbegavanje određenih metoda i vežbi u treningu možda loš potez sa aspekta
promocije trenera i marketinga, zadavanje klijentima onih stvari o kojima ni
sam trener ne zna je još gori potez
-kada
klijent upita trenera za savet ili pojašnjenje u vezi sa nečim, poslednje što
želi jeste da se oseća kao idiot i neznalica. Mnogi misle da će zadiviti
klijentima gomilanjem stručnih izraza, ali to vrlo lako može stvoriti
nelagodnost kod klijenta što se može kasnije loše odraziti na njihov odnos
-ako
ste od onih koji za život zarađuju tako što drugima unapređuju formu i
zdravlje, onda i vi treba da izgledate dobro i zdravo
Mnogi
potencijalni klijenti žele da znaju šta definiše dobrog ličnog trenera, kao i
da budu u stanju da prepoznaju lošeg. Iako se sadržina teksta možda mnogima
neće svideti, u nastavku ćemo pobrojati neke od grešaka koje treneri, ili oni
koji se tako nazivaju, prave u radu sa klijentima.
1. Trener previše forsira klijenta da radi sa velikim opterećenjima.
Mnogi
smatraju da razvijanje fizičke snage treba da bude sastavni deo svakog
programa, a to je u velikom broju slučajeva (zavisno od ciljeva klijenta)
tačno. Ono što se može desiti u radu jeste da trener prebrzo ili možda previše
intenzivno forsira klijenta, što za posledicu ima da klijent radi sa težinama
koje u tom momentu ne može valjano da kontroliše. Takođe, poneke vežbe i
tehnike su veoma napredne, pa se i sa njima može napraviti loš potez. Sve ovo
stvara frustraciju prvenstveno kod klijenta, a postoji i realan rizik
povređivanja.
Na
ovom mestu takođe treba spomenuti i primenjivanje programa za razvijanje
fizičke snage kod sportista, posebno kod onih koji se bave grupnim sportovima.
Često se može desiti da pojedini treneri rade sa sportistima na snazi a da
uopšte ne razumeju koncept fizičke snage, pa samim tim ne mogu ni izabrati
efikasne metode za njeno unapređivanje. Treneri često traže nešto što će pokazati da je njihov pristup opravdan
i da daje rezultate, pa po svaku cenu jure brojke, gurajući ih što više, čak i
po cenu loše forme pokreta prilikom vežbanja.
2. Zaobilaženje principa i pristupa treniranju radi privlačenja većeg
broja klijenata
Pojedini
treneri u programe klijenata implementiraju određene tehnike koje sami ne
primenjuju i u koje ne veruju, samo da bi na taj način privukli i zadržali što
više klijenata. Primera radi, može se desiti da trener forsira više intenzivnih
tehnika, kao i izolacione pokrete kako bi kod klijenta stvorio jak osećaj
prokrvljenosti mišića, a potom i upalu. Klijent je zadovoljan jer se oseća kao
da je radio odlično.
Pravi trener se ne služi trikovima, već se trudi da
objasni i prenese svoja uverenja, koja je sam proverio da su efektivna. Takođe,
danas su mnogi povodljivi i lako potpadnu pod nove trendove u fitnesu,
bodibildingu i ishrani, iako sami te metode nijednog momenta nisu isprobali,
ali ih ubace u programe samo jer „su popularne“. Naravno, konkurencija među
ličnim trenerima postaje sve izraženija, pa odbijanje novih, popularnih metoda
može se negativno odraziti na posao, ali najgora opcija je prodavati neku priču
u koju sami ne verujete i koju nikada sami niste prošli.
3. Zapuštanje svoje forme i zdravlja
Zauzeti
treneri imaju vrlo malo vremena za sebe, provodeći najveći deo dana sa
klijentima, što je prilično naporno. Onda kada dođe vreme za njihov trening,
motivacija je slaba, trening se odradi slabo, a sve to se negativno odražava i
na formu. Trener koji izgleda kao da ne trenira i ne vodi računa o sebi je loš
trener. Strast i posvećenost jesu ono što razlikuje dobrog od lošeg trenera.
Nemojte je nikad zapostavljati. I naravno, vaše telo jeste i vaša vizit-karta,
jer to je prvi signal potencijalnom klijentu da li zaista znate da radite ono
što mu upravo pričate, ili je sve to samo prazan marketing.
4. Usložnjavanje programa radi demonstriranja stručnosti, uz
zapostavljanje potreba klijenta
Ovo
je vrlo česta greška u praksi. Treneri prosto obožavaju da ubacuju složene
metode i tehnike samo da bi pokazali klijentu da su posebni. Ali, glavni cilj
je napraviti program koji daje željene rezultate, a ne onaj koji deluje
popularno. Vama kao treneru je najbitnije da izradite program koji će vašeg
klijenta učiniti jačim ili težim ili mršavijim ili fizički pripremljenijim.
Često su najefikasnije stvari i najprostije, bez obzira što ne izgledaju
„gotivno“. Postoji i vreme za složenije tehnike, kao onda kada klijent dođe u
fazu stagnacije pa su potrebne različite vrste stimulacija da napredak otpočne.
5. Arogancija
Česta
pojava kod trenera koji održavaju treninge u velikim, popularnim teretanama.
Misle da znaju sve i uvek više od svih ostalih u teretani. Nikakav problem, ali
uz takvo ponašanje očekujte i da će vas neko od krupnijih momaka u teretani
početi da ismeva, što se prilično negativno može odraziti na vaš kredibilitet
kod klijenata koje trenirate. Stoga, mnogo je bolji pristup manje pričati i
pustiti da rezultati rade za vas, jer se rezultati ne postižu slučajno. Možda i
znate mnogo, možda i znate više od drugih, ali često i ti drugi ostvaruju dobre
rezultate iako znaju manje od vas. Vaš ego može da bude prilična prepreka u
napretku i u poslovanju, ali i u vašoj sopstvenoj formi.
6. Naučni štreberi
Znatiželjan
klijent upita trenera nešto. Umesto dobijanja relativno razumljivog, uprošćenog
odgovora koji očekuje, dobija gomilu stručnih reči i fraza od kojeg ga zaboli
glava. Trener misli da ga je impresionirao, ali u stvari klijent ga gleda kao
nekog naučnog napaljenka. Odgovori treba da budu jasni i razumljivi, a ako to
znači i veoma uprošćeni, onda neka bude tako. Postoje prilike u kojima možete
pričati sve što znate, ali samo onda kada vas slušaoci razumeju jer imaju znanja
barem kao vi. Ukoliko klijent možda želi da zna više nego što ste mu
odgovorili, staviće vam do znanja.
7. Forsiranje klijenta
Cilj
rada sa trenerom jeste unapređivanje forme i zdravlja klijenta. Za to je
potrebno vreme i racionalan pristup. Mnogi treneri jure rezultate za što kraće
vreme, terajući klijenta da radi kao na drilu za specijalca, cedeći svu snagu i
život iz njega na svakom treningu i ostavljajući ga da se pati sa upalom
narednih nedelju dana.
Naravno,
ne kaže se bezveze da bez velikog truda i rada nema rezultata, ali treba
napraviti razliku između žestokog rada i glupiranja koje ne vodi ničemu osim
povređivanju i upropašćavanju nekoga.
Svako
može uništiti svakoga u teretani, tu nema dileme. To jeste način za sticanje
glasne reputacije, ali pre nego što je ostvarite, zapitajte se da li vam je
takva reputacija zaista potrebna i da li je zaista želite?
8. Zapušten izgled trenera
Istina je da nismo svi obdareni dobrom
genetikom i da ne možemo svi da izgledamo kao Phil Heat, da budemo građeni kao
sprinteri, niti da dižemo 300 kilograma na čučnju. Ali, iako je genetika
značajan faktor, posvećenost, strast i naravno trud i rad mogu dati sasvim
pristojne rezultate. Niko ne očekuje od trenera da izgleda kao profesionalac,
ali određena forma se ipak podrazumeva.
9. Odbijanje deljenja znanja
Momenta
kada prestanete da se interesujete za nova dostignuća iz oblasti treninga
znajte da ste izgubili strast. Svaki dobar trener treba da žudi za novim
znanjem i isprobavanjem novih metoda. Pa onda je i logično da ukoliko zatvorite
vašu volju i glavu za novim stvarima propuštate mnogo. Sa druge strane,
odbijanje da podelite sa drugima ono što znate je još gora opcija.
Onda
kada nekoga naučite nečemu, bolje ćete i sami razumeti materiju o kojoj
pričate, a bolje ćete razumeti i tuđe potrebe i ciljeve. Dalje, učenje drugih
će iznova obnavljati vašu strast i davati vam još više motivacije da radite. Na
kraju, kada učite nekoga, zavređujete njegovo poštovanje i poverenje, što se na
kraju krajeva pozitivno odražava na vaš posao. Nikad ne znate u kakvim ćete se
situacijama naći ubuduće i ko će biti u prilici da vam pomogne i da vam se
oduži.
U
praksi mnogi treneri smatraju da je bolje da ćute, jer ako previše budu delili
znanje izgubiće svoje klijente. Istina je da što više delite znanje (pod
uslovom da je to zaista znanje, a ne lupetanje), zaradićete bolju reputaciju i
više ljudi će želeti da sarađuje sa vama.
Izvor: Tnation.com
Comments